e-mail: nmcg@t-com.me      mkn@t-com.me   
   mne / eng
 

 |  O NAMA  |  AKTUELNO  | STALNE POSTAVKE  |  POVREMENE IZLOŽBE   |  ZBIRKE    SARADNJA  |   PUBLIKACIJE   |  POSJETA  KONTAKTI  RAZGLEDNICA 

KORISNI LINKOVI

 

 

SERVISI:

Pristup informacijama

Javne nabavke

Interna akta

 

.

AKTUELNOSTI (2015)

 *       *       *       *       *

Izložba Mila Grozdanića


20 godina Galerije HAOS

Izložba umjetničkih radova iz kolekcije Galerije Haos

povodom obilježavanja 20 godina postojanja galerije

.

Organizator: Narodni muzej Crne Gore u saradnji sa Galerijom Haos iz Beograda

Mjesto održavanja:  Crnogorska galerija umjetnosti Miodrag Dado Đurić, Balšića pazar bb, Cetinje

Kustoskinje: Borka Božović i Ljiljana Zeković

Svečano otvaranje izložbe: utorak, 15. septembar u 20:00 časova
Trajanje izložbe: 15. septembar - 15. oktobar 2015.


Evropska moda na crnogorskom dvoru

Autori izložbe: Tatjana Jović, Maja Dragićević Roganović, Ljiljana Đurišić i Tatjana Rajković

Svečano otvaranje u četvrtak, 20. avgust 2015. u 20 časova, prizemlje Biljarde

Više o  izložbi  >>>

Sa otvaranja  >>>


.Djela ruskih umjetnika iz kolekcije Valerija Pustarnakova

Svečano otvaranje izložbe: ponedjeljak, 17. avgust u 20 časova
Trajanje izložbe: 17. avgust - 6. septembar 2015
.

Više o  izložbi  >>>

 


Međunarodni kooperativni projekat

Imaginarni Balkan

Više o koncepciji izložbe  >>>

Sa svečanog otvaranja na Cetinju >>>

 


Memorija nasilja i snovi o budućnosti

       


 

Izložba Jovana Zonjića

 


 

Noć muzeja

Narodni muzej Crne Gore ove godine obilježiće manifestacije Noć muzeja sljedećim aktivnostima:

.

 1. Izložba: SHARE – Too Much History, MORE Future

 

Više na strani Ateljea DADO >>>

 

 

16.05.2015. u 19h, Galerija Atelje DADO, Dvorski trg

Kustoskinja izložbe je Annemarie Türk

 

Projekat SHARE – Too Much History, MORE Future započet je od strane Austrijske federalne kancelarije, u znak sjećanja na Sarajevo 1914. godine. Sufinansijer projekta je fondacija „Sarajevo – coeur de l´europe“ (Sarajevo – srce Evrope), osnovana u Sarajevu marta 2014. godine; projekat je realizovao KulturKontakt, Austrija.

Dvanaest umjetnika dobilo je poziv da naprave video zapise koji istražuju prošlost i uspomene, istovremeno uključujući i sadašnje okolnosti, zapise koji govore o prošlosti pitajući se šta će iz nje odoljeti zubu vremena. Ovi zapisi govore i o sadašnjosti, koja sama po sebi, kao proizvod istorijskih dogadjaja, suočava ljude sa promjenama i iznova ih tjera u susret izazovima.

Učestvuju: Gordana Anđelić-Galić, Igor Bošnjak, Mladen Bundalo, Marina Gržinić & Aina Šmid, Ana Hoffner, Anna Jermolaewa, Adela Jušić, Šejla Kamerić, Ernst Logar, Mladen Miljanović, Hermann Peseckas & Tommy Schneider, Irena Sladoje

Izložba će biti otvorena za posjetioce do 7.06.2015.

*       *       *

 

2.  Izložba: Sigmar Polke – Muzika nepoznatog porijekla

.

16.05.2015. u 20h, Crnogorska galerija umjetnosti Miodrag Dado Đurić, III sprat

Izložba je realizovana u saradnji sa Gete Institutom iz Beograda i ifa iz Štutgarta

Izložbom je obuhvaćeno 40 gvaševa iz 1996. godine.

 

Nakon otvaranja izložbe, nastupiće džez bend MP-trio u 20:30h, prizemlje galerije.

Izložba će biti otvorena za posjetioce do 16.06.2015.

 

 Svi muzeji će 16.05.2015. biti otvoreni za posjetioce do ponoći.

 

Dobro došli!

 


 

Izložba Pabla Pikasa

 

Sa otvaranja >>>

.

   


U organizaciji Narodnog muzeja Crne Gore i Galerije Osten iz Skoplja Izložba Pablo Pikaso – crteži, grafike, keramika (iz kolekcije Galerije Osten iz Skoplja) biće otvorena u četvrtak, 30. 4. 2015. godine u 20 h u Crnogorskoj galeriji umjetnosti Miodrag Dado Đurić, Balšića pazar bb, Cetinje.

 

Na izložbi će biti predstavljeno 50 radova iz kolekcije Galerije Osten iz Skoplja – crteži, grafike i kermika.

Vrijeme trajanja izložbe: 30.4 – 30.10.2015.

 *       *       *

Umjetnik i mit

"Umjetnost je laž koja čini da shvatimo istinu." - Pablo Pikaso

Pablo Pikaso (1881-1973.) bio je i do danas ostao intrigantna i bez sumnje jedna od najuticajnijih ličnosti u umjetnosti XX vijeka. Obožavan i cjenjen, osporavan od mnogih ovaj harizmatični Španac ostavio je dubok trag na savremenu kulturu i društvo u globalnim okvirima, do te mjere da njegova djela ne prestaju da privlače pažnju javnosti i danas - kako stručnu, kroz nova čitanja pojedinih njegovih faza tako i laičku - ljubitelje i poštovaoce njegove umjetnosti. U popularnoj kulturi njegovo ime je postalo sinonim za umjetnika - genija.

Njegov buran život koji su obilježili gubitak osoba koje su mu bile bliske, mnogobrojne skandalozne ljubavi - žene ili ljubavnice (koje su često bile žrtve njegove prgave naravi), tragična ratna zbivanja u Evropi sve to uticalo je na njega lično a posredno i na promjene u njegovom stilu, dok su njegove slike (poput Gospođica iz Avinjona iz 1907. za koju je Ambroaz Volar (Ambroise Vollard), jedan od najvećih kolekcionara i galerista XX vijeka rekao da je, "djelo ludaka" ili kasnijih kubističkih radova) promjenile tok umjetnosti XX vijeka[1]. Boja je slijedila promjene njegovih emotivnih stanja –“slikao je sve u plavom ili u ružičastom upravo zato što je smatrao da se boja ne razlikuje od crteža, da je intelektualna, a ne čulna činjenica”[2] – od osjećanja usamljenosti, tuge, preko izolacije manifestovane sumornom atmosferom “hladne” plave faze, da bi u narednoj etapi rasvjetlio paletu (ružičasta faza) pa bogalji i siromasi mjesto ustupaju žonglerima, arlekinima, ekvilibristima kojima je bio fasciniran. Osim motiva često mijenja radikalno i način slikanja, a upravo slike iz ružičastog perioda će mnogo kasnije dostizati vrtoglave cifre na aukcijama (poput slike Dječak sa lulom iz 1905. koja je prodata za 104 milona dolara dok je slika Akt, zeleno lišće i bista iz 1932. godine na kojoj je predstavljen portret njegove ljubavnice Mari-Terez Valter, oborila svjetski rekord sa 106,5 milliona dolara). U prvim godinama, dok “je još bio provincijalac koji vjeruje u ideale” (Đ.K. Argan) nalazio je inspiraciju u djelima Edgara Dega (Edgar Degas) (scene iz bordela) zbog njegovog  “neumornog plastičko-crtačkog istraživanja, još više Tuluza Lotreka zbog snažnog smisla za društvenu kritiku, a možda iznad svih Pivi de Šavana zbog elegičnog klasicizma i širine duha velikih dekorativnih kompozicija”. Ubrzo potom inspirisan izložbom Iberijske skulpture koju je vidio u Luvru kreće u novu avanturu koja je izroditi jedan novi jezik - "sirovi" i "primitivni" izraz, što će ga odvesti ka potpuno novom tretmanu prostora i postepenom dekomponovanju formi a ubrzo potom prerasti u kubizam.

Tokom svoje duge karijere oprobao se u brojnim tehnikama -  uspješno savladavajući vještine skoro svih medija - od crteža, slikarstva, grafike (najčešće bakropis i litografija), preko skulpture do keramike, a bio je sklon i eksperimentima (crtajući šećernom vodom, uz upotrebu asfaltnih lakova) kao i bavljenju fotografijom koja mu je "otvorila sasvim nove poglede prema mogućnostima skulpture"[3] ali je bila važna i kao predložak za rad, dok kolekciju njegovih djela upotpunjuje izvanredna zbirka njegovih portreta koje su načinili Irving Pen (Irving Penn), Men Rej (Man Ray), Brasai (pseudonim Gyula Halász-a) i mnogi drugi fotografi. Ovaj svestrani umjetnik ostavio je impresivan opus od preko 40. 000 djela koja bez obzira na period ili tehniku u kojoj su nastala odišu snagom, spontanošću i lakoćom gesta i neposrednošću emocije istinskog talenta. Njegovi radovi i danas pobuđuju veliku pažnju, nerijetko i uzburkavaju javnost[4], i inspirišu mnoge umjetnike: muzičare (album Majlsa Dejvisa A Kind of Blu, koji mnogi smatraju najznačajnijim džez albumom ikada, inspirisan je Pikasovom plavom fazom; jedna od pjesama Dejvida Bouvija na albumu Reality iz 2003. zove se Pablo Pikaso), arhitekte (Antoni Karo, koji je zajedno sa Normanom Fosterom autor čuvenog Londonskog Milenium mosta je bio inspirisan njegovim skulpturama i kolažima) ili britanskog umjetnika Dejvida Hoknija (David Hockney) kome je Pikaso bio inspiracija tokom čitave karijere, pa sve do izložbe u Sači galeriji u Londonu koju je kurirala Rebeka Vilson a koja je nosila naziv Inspirisano Pikasom

U kolekciji galerije crteža Osten iz Skoplja nalazi se 74 Pikasovih radova iz različitih faza, od crteža, preko slika i grafika do keramika i plakata na kojima je umjetnik intervenisao. Izbor za izložbu u Crnogorskoj galeriji Miodrag Dado Đurić sačinjen je sa idejom da predstavi najzanimljivija djela kako bi gledalac mogao da osjeti snagu i upečatljivost izraza ovog umjetnika kroz raznolikost njegovog opusa.

“Umem da sviram na više instrumenata” – jednom je rekao svom prijatelju i galeristi, piscu Danielu Henriju Kanvajleru (Daniel Henry Kahnweiler) aludirajući na mnoštvo tehnika koje je koristio. Iako se njegov stil mijenjao tokom godina  crtački tretman figure iz plave i ružičaste faze prenosi se i na radove iz kasnijih faza i sasvim je “mogao da pogoduje prenosu tada karakterističnih motiva u područje grafike” kojoj se ponovo vraća u kasnijim godinama, nakon udaljavanja od kubističkog perioda.[5] Na većini djela, a posebno na grafikama i crtežima najčešće se pojavljuje ženski lik ili figura, koja posebno kada su u pitanju predstave intimnih trenutaka između slikara i modela kao da sugeriše “skrivene priče iz njegovog života, kao da upravo u grafici i crtežu odaje svoje erotske maštarije…”[6] Erotski crteži odišu sirovom emocijom, tjelesnom željom, požudom i potrebom  za zadovoljenjem primarnih ljudskih nagona. Ponekada je ta seksualnost simbolička i groteskna kao kod radova iz serije Tauromahija u kojima borba sa bikom označava istovremeno i njegovu neprekidnu konfrontaciju sa ženama i potrebu za dominacijom. Nerijetko su umjetnik i njegov atelje poprište “ljubavnih okršaja” koji otjelotvoruju strasne relacije, uz krajnje upadljivu, skoro neugodnu, dominaciju genitalnih organa. Nedavna istraživanja pokazuju da je bio upoznat sa stilom japanskih erotskih printova poznatih kao shunga, a čak je nekoliko imao u svom ateljeu, tako da se njihovom komparacijom može uočiti sličnost u kompoziciji, ali i ogoljavanju, skoro vulagarizovanju, seksualnog čina.

Nadahnut mediternaskom atmosferom u vrijeme boravka u Valuiru (Valluire), sredinom 40tih godina, na francuskoj rivijeri počeo je raditi keramiku. Iz radionice Madura, koja i danas izgleda onako kako je on ostavio[7] (Madoura céramique) je do početka 70tih godina izašlo je preko 9000 komada grnčarije - u početku je radio samo tanjire i činije, a potom i zahtjevnije predmete složenijih oblika, sa mitološkim temama, motivima životinja, scenama koride... koji danas dostižu visoke vrijednosti na aukcijama. Tokom poslednjih 10 godina interesovanje za Pikasovu keramiku je u porastu, zahvaljujući činjenici da su cijene znatno niže u odnosu na ostala njegova djela, a nerijetko i zbog toga što kolecionari žele da kupe i slike i keramiku nastalu u isto vrijeme.[8]

Pablo Pikaso, ličnost sa izrazitom aurom, mediteranac vrele krvi, trendseter i bonvivan, čiji je život bio obilježen raskošnim zabavama, druženjem sa predstavnicima intelektualne i umjetničke elite, ali i bogatašima koji su kupovali njegove radove, očaravao je svojom beskrajnom nesputanom energijom, ostaće upamćen i kao osoba prema kojoj su oni koji su ga poznavali imali ambivalentan odnos. “I dalje sam zadivljen kako se u jednoj osobi može naći toliko opozitnih osobina: ekstremna lojalnost, ekstremna nelojalnost, ekstremna ljubaznost, ekstremna okrutnost, ekstremna velikodušnost, ekstremna škrtost, ali samo ukoliko se to odnosilo na njegovu porodicu. Koristio je novac da bi kontrolisao svoje najbliže. Mnogi koji imaju toliko različitih osobina završe u ludari. On je završio kao genije.”[9] - Džon Ričardson (John Richardson).

Uprkos svemu, voljeli ga ili ne, njegova genijalnost će zauvjek ostati sinonim za njegovo ime.

Mirjana Dabović Pejović  


[2] Đulio Karlo Argan, Akile Bonito Oliva, Moderna umetnost 1770-1970-2000, CLIO, Beograd, 2005. 114

[3] Po kazivanju njegovog dugogodišnjeg prijatelja i biografa Džona Ričardsona.

[4] Poput izložbe erotskih crteža koji su označeni kao pornografski, iz kolekcije Muzeja Pikaso u Parizu, koja je poslije 30 godina od umjetnikove smrti predstavljena javnosti u galeriji Ž d'Pom (Jeau de Paumme), 2001. godine . http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/1180355.stm

[5] Ješa Denegri, Jedna moguća istorija moderne umetnosti, (Beograd kao internacionalna umetnička scena 1965-1998.), Beograd, 1998. 96

[6] Ibid


Izložba fotografija Sandre Vitaljić

.

Više na strani Ateljea DADO >>>

U petak, 24.04.2015. u 19h u Galeriji Atelje DADO (Dvorski trg) biće otvorena izložba fotografija Sandre Vitaljić pod nazivom Neplodna tla. Izložba predstavlja dio programa 1. sesije FLUID dizajn foruma # 3.


Izložba će biti otvorena za posjetioce do 15.05.2015.
Ulaz slobodan.

INFERTILE GROUNDS / NEPLODNA TLA


Serija fotografija Neplodna tla bavi se nacionalnim identitetom vezanim za mjesta od povijesnog ili geostrateškog značaja. Pejzaži na fotografijama obilježeni su traumom, povijesnim događajima i ljudskim iskustvom. Šume, polja ili rijeke, dio su narodnih bajki i mitova, no postali su dio političke retorike i davali legitimitet sustavima i ideologijama. Imena poput Jasenovca i Bleiburga nadišla su svoju topografsku referentnost, te sa svakim spominjanjem uključivala različite moguće interpretacije i kontekstualizacije. Zanimala su me mjesta koja je politička retorika obilato koristila u svojim huškačkim govorima tijekom 90-tih, mjesta institucionaliziranog sjećanja, kao i ona koja nikada neće biti obilježena nekom spomen pločom. Slično kao nakon II svjetskog rata, i nakon rata u bivšoj Jugoslaviji politike sjećanja označavale su ono čega se treba sjećati, a potiskivale ono što je bilo poželjno zaboraviti.

Serijom fotografija Neplodna tla nastojim kreirati mjesto sjećanja unutar prostora fotografije, alternativni memento kojeg ne kreira ideologija, već potreba da se otvori prostor sjećanja i za žrtve koje nikada neće dobiti svoje mjesto u oficijelnoj kulturi pamćenja.

 

Sandra Vitaljić - BIOGRAFIJA

Sandra Vitaljić rođena je u Puli 1972. godine. Magistrirala je fotografiju na Akademiji za film i TV (FAMU) u Pragu, a na istom fakultetu doktorirala je iz područja povijesti i teorije fotografije.
Zaposlena je kao izvanredna profesorica na Odsjeku snimanja Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu. U sklopu umjetničke rezidencije CEC ArtsLink boravila je u Ansel Adams Center for Photography u San Franciscu (1997.). Dobitnica je Fulbright stipendije (Rochester Institute of  Technology, 2006/7.), CCN Award (Graz) i prve nagrade na natječaju T-HT@MSU.hr. Objavila je knjige "Neplodna tla" i "Rat slikama - Suvremena ratna fotografija".


 

 

Događaj: Uključi se

 

Sa otvaranja >>>

.

Organizatori: Narodni muzej Crne Gore i Udruženje studenata akademija sa Cetinja

Vrijeme i mjesto: 11.03.2015, Crnogorska galerija umjetnosti Miodrag Dado Đurić, Balšića pazar bb, Cetinje

Početak: 17h

 .

Obavještavamo Vas da će u srijedu, 11.03.2015. s početkom u 17 h u Crnogorskoj galeriji umjetnosti Miodrag Dado Đurić biti upriličen događaj pod nazivom Uključi se!

Projekat je realizovan na inicijativu Narodnog muzeja Crne Gore, a u saradnji sa Udruženjem studenata akademija sa Cetinja u cilju uspostavljanja dijaloga između muzeja i studenata i uključivanja u donošenje odluka u vezi sa aktivnostima i programima muzeja. Inicijativa je krenula od Umjetničkog muzeja, a plan je da se saradnja proširi i na ostale radne jedinice Narodnog muzeja Crne Gore.

 U okviru projekta biće postavljena izložba umjetničkih radova studenata Fakulteta likovnih umjetnosti, na čijem otvaranju će svirati studenti Muzičke akademije, a u toku večeri biće puštene i dvije radio reklame koje su za Umjetnički muzej napravili studenti Fakulteta dramskih umjetnosti, odsjek za radio produkciju.

Za 12.03. 2015. u 12 h zakazana je panel diskusija na temu Uključi se u rad muzeja na kojoj će učestvovati studenti i zaposleni u Narodnom muzeju Crne Gore a otvoriće se pitanja saradnje, pospješivanja i unaprijeđenja aktivnosti Narodnog muzeja Crne Gore i formiranja neformalne grupe studenata kao savjetodavnog tijela koje će, zajedno sa muzejskim profesionalcima osmišljavati buduće projekte.

 

Partneri na ovom projektu su i Britanski savjet Podgorica, UCL, Baština bez granica (HwB, London).

 

Izložba studentskih radova biće otvorena za posjetioce do 26.03.2014.

Ulaz slobodan.

Radno vrijeme galerije: od 10h do 17h

.

 


 Izložba karikatura Miloša Vuškovića

Sa otvaranja >>>

Trajanje izložbe: od 12.03. do 12.04. 2015. godine

Otvaranje izložbe: 12.03. u 19 h

Mjesto: Crnogorska galerija umjetnosti Miodrag Dado Đurić, Balšića pazar bb, Cetinje

Obavještavamo Vas da će u organizaciji Narodnog muzeja Crne Gore, u četvrtak 12.03.2015. godine s početkom u 19h u Crnogorskoj galeriji umjetnosti Miodrag Dado Đurić na Cetinju biti otvorena izložba karikatura Miloša Vuškovića.

Na izložbi će biti prezentovana 91 karikatura iz fonda Narodnog muzeja Crne Gore, a izložba je upriličena povodom 115 godina od rođenja i 40 godina od smrti ovog velikog crnogorskog umjetnika.

Kustosi izložbe su Snežana Ivović i Slobodan Vušurović.

Stručno vođenje kroz izložbu za učenike srednje likovne škole Petar Lubarda sa Cetinja i sve ostale zainteresovane posjetioce biće organizovano 19.03.2015. godine u 12 h.

Drugi termini stručnih vođenja biće najavljeni naknadno.

Stručno vođenje: Miloš Marjanović kustos istoričar umjetnosti

Izložba će biti otvorena do 12. aprila. Ulaz slobodan.

Radno vrijeme galerije od 10h do 17h

informacije:

umjetnickimuzej.cg@gmail.com,  041/230-310

.


arhiv  >>>

 

Istorijski, Umjetnički i Arheološki muzej u Vladinom domu

Muzej kralja Nikole

 

Njegošev muzej Biljarda

 

Etnografski muzej

 

Crnogorska galerija umjetnosti Miodrag Dado Đurić

 

Mauzolej crnogorskih vladara u dvorskoj crkvi na Ćipuru

 

Njegošev mauzolej na Lovćenu

 

Mauzolej Vladike Danila na Orlovom kršu

 

Lapidarijum u dvorištu Biljarde

 

Reljefna karta Crne Gore

 

Njegoševa rodna kuća

 

 

Copyright © Narodni muzej Crne Gore & A.Berkuljan