e-mail: nmcg@t-com.me      mkn@t-com.me   
   mne / eng
 

O NAMA  |  AKTUELNO  | STALNE POSTAVKE  |  POVREMENE IZLOŽBE   |  ZBIRKE    SARADNJA  |   PUBLIKACIJE   |  POSJETA  KONTAKTI  RAZGLEDNICA 

KORISNI LINKOVI

 

 

SERVISI:

Pristup informacijama

Javne nabavke

Interna akta

 

..

 

*       *       *       *       *

.

Crnogorska galerija umjetnosti "Miodrag Dado Đurić"

 

IZLOŽBE

 .

Otvorena izložba Viktora Vazarelija - crteži, radovi u kombinovanoj tehnnici, grafike i skulpture iz kolekcije Galerije Osten iz Skoplja.

Sa otvaranja izložbe >>>

Na izložbi su predstavljena 72 rada.

Izložba će trajati do 30. 10. 2014.

.


U petak, 16. 08. 2013. godine u 20h otvorena izložba Osten, izbor iz Muzeja crteža

.

Sa otvaranja izložbe >>>

 .

U postavci izložbe predstavljeni su između ostalih autora radovi :

Marine Abramović, Piera Alešinskog, Karela Apela, Armana, Žan Arpa, Enrika Baja, Jozefa Bojsa, Žorža Braka, Maksa Bila, Anke Burić, Mersada Berbera, Aleksandera Kaldera, Sesara Baldaćinija, Gligora Čemerskog, Lin Čadvik, Eduarda Čilide, Đorđa De Kirika, Hrista Javačeva Kristoa & Žan Klod, Jože Ciuhe, Gistava Kurbea, Miodraga Đurića Dada, Onore Domijea, Ežena Delakroa, Sonje Delone Terk, Gudmundur Gudmundsona Eroa, Zlatka Glamočaka, Ričarda Hamiltona, Hansa Hartunga, Horsta Jansena, Dragana Karadžića, Oskara Kokoške, Vilema De Kuninga, Sol Le Vita, Ljube Popovića, Vladimira Makuca, Roberta Mate, Huana Miroa, Anri Matisa, Edvarda Munka, Eda Murtića, Denisa Openhajma, Orlan, Pavla Pejovića, Ordana Petlevskog, Pabla Pikasa, Dmitrija Prigova, Rembranta Van Rijna, Mima Rotele, Marka Tobija, Antonija Tapiesa, Viktora Vazarelija, Vladimira Veličkovića, Emilija Vedove, Toma Veselmana, Kamija Pisaroa, Jana Tingelija, Zorana Antonia Mušiča, Dimitra Avramovskog Pandilova, Morisa Utrila, Roberta Indijane, Roja Lihtenštajna, Branka Miljuša, Uroša Toškovića i Endija Vorhola.

 

Autorke postavke su istoričarke umjetnosti Ljiljana Zeković, Mirjana Dabović Pejović i Ana Ivanović.

Urednica kataloga je Kornelija Koneska.


 

Izložba  "Henri Mur: Grafike i skulpture" u organizaciji Britanskog savjeta u Crnoj Gori i Narodnog muzeja Crne Gore otvorena u Crnogorskoj galeriji umjetnosti „Miodrag Dado Đurić“ na Cetinju u ponedjeljak 17. juna u 20 sati.

Sa otvaranja izložbe >>>

Koncept izložbe ” Henri Mur: Grafike i skulpture”

Izložba  “Henri Mur: Grafike i skulpture”  u organizaciji  Britanskog savjeta u Crnoj Gori i Narodnog muzeja Crne Gore otvorena je 17.juna u  Crnogorskoj galeriji umjetnosti “Miodrag Dado Đurić”, na Cetinju. Postavku kojom su prvi put u Crnoj Gori prezentovana djela jednog od najznačajnijih britanskih i svjetskih  vajara XX vijeka Henrija Mura čini izbor od 80 grafika i šest skulptura manjeg formata, vlasništvo  Britanskog savjeta. Grafike su podijeljene u 8 cjelina: Tema odnosa unutrašnje i spoljašnje forme, Majka i dijete, Ležeća figura, Lobanja slona, Organska forma, Stounhendž, Ideje za skulpture i Životinje. Nastale su između 1949. i 1983.godine i izbor su iz veće kolekcije Britanskog savjeta, koju je Henri Mur poklonio Savjetu 1984. godine za  50.godišnjicu postojanja kao gest zahvalnosti za dugogodišnju podršku i saradnju.

Specijalno o konceptu Murove  izložbe u Crnoj Gori, Dejvid Mičinson, jedan od najboljih poznavalaca umjetnikovog opusa   kaže:

-Još uvijek se sjećam kada me je Henri Mur zamolio da napravim selekciju grafika koje je želio da pokloni Britanskom savjetu za proslavu 50. godišnjice postojanja. Veliki dio izložbe u Crnoj Gori dio je ovog poklona. Većina Murovih skica, bilo na papiru, cinkanoj ploči ili litografskom kamenu, odnose se na ljudsku figuru ili neki njen aspekt.

Čitavog svog života, crtež je okupirao Murovu pažnju kao nešto što je jednako važno koliko i samo klesanje i modelovanje u tri dimenzije. Dobra skica kao osnova skulpture, bilo je njegovo čvrsto uvjerenje.

Murova najranija registrovana skica datira tačno od 19. februara 1918. a poslednja, koja nema datum, napravljena je kratko prije njegove smrti 1986. Između ta dva datuma, postoji 7000 radova kreiranih tokom osam decenija. Osim toga, postoji i 700 edicija bakropisa i litografija koje obuhvataju period od 1930. pa sve do sredine 1980-ih.     

Mur je uzimao prirodne objekte, istraživao morfologiju formi u kolekciji kostiju, minerala, šljunka i školjki koje je čuvao u svom ateljeu, često ih pretvarajući u vajarske ideje.  Pravio je life crteže – pretežno ženske figure, studije životinja, i skulpturne figure u pejzažu i arhitektonskom okruženju. Proizveo je na stotine tzv „Ideja za skulpturu“ od kojih bismo neke mogli bolje opisati kao ideje skulpture pošto trodimenzionalni objekat prethodi dvodimenzionalnoj predstavi.    

Pošto je Mur smatrao da predmeti njegovih grafika omogućavaju posmatraču da razumije njegove trodimenzionalne forme, zbirka radova za ovu izložbu podijeljena je u manje tematske cjeline koje treba da ilustruju neke od njegovih najčešćih motiva. Ležeće figure, majka i dijete i odnos unutrašnje i spoljašnje forme, tako poznate teme u Murovom vajarskom radu, ovdje su prikazane u bakropisu i litografiji paralelno sa nekim specifično grafičkim radovima kao što su Stounhendž, životinje i ideje iz prirode.     

Ova izložba takođe obuhvata grupu skulptura koje stoje u komplementarnom odnosu sa radovima na papiru. 

Pošto je Mur prije svega poznat kao vajar, dobro je što su i bronze uključene u ovu izložbu, jer jedna forma pomaže da se razumije druga. 

Iako se često žalio da ga grafički rad odvlači od „pravog posla“ – a to je skulptura, on je uživao u crtežu,  a zatim i sve više u grafici kao nezavisnim kreacijama i bio je često prvi koji je zastupao ideju o izložbama grafike kao što je ova (na Cetinju), naglašava  Mičinson.

Izložbu je pomoglo Ministarstvo kulture Crne Gore, a moći će se vidjeti do 25.jula

 

Henri Mur u svom ateljeu

 

Henri Mur

Henri Mur (1898 – 1986) rođen je u Kaslfordu, na sjeveru Engleske, kao sin rudara i jedno od osmoro djece. Studirao je  vajarstvo na Umjetničkoj akademiji u Lidsu, a potom na Kraljevskoj akademiji umjetnosti u Londonu, gdje je neko vrijeme i predavao. Prvi naručeni posao dobio je 1928. godine, kada je otvorena njegova prva samostalna izložba u Londonu. Veliku izložbu u galeriji Lester iz 1931. godine kritičar R.H.Vilenski označio je kao prekretnicu u istoriji engleskog vajarstva. Iako je bio gotovo usamljen u ovakvoj ocjeni, kritičar Obzervera nije pogriješio. Crteže, kojima je Mur zabilježio zgrčene spavače u tunelima – skloništima za vrijeme bombardovanja Londona, otkupila je Nacionalna galerija u Londonu. Henri Mur dobio je brojna priznanja i nagrade – prvi počasni doktorat na Univerzitetu u Lidsu 1945. godine, zatim Međunarodnu nagradu za skulpturu na Venecijanskom bijenalu 1948. i Drugom Bijenalu u Sao Paolu 1953. godine, Erazmus nagradu 1968. godine, i dr.        

Specijalni gost izložbe biće Dejvid Mičinson (David Mitchinson), najbliži saradnik Henrija Mura i dugogodišnji direktor zbirki grafika i skulptura Fondacije Henri Mur.

 Dejvid Mičinson će govoriti o umjetniku i njihovoj saradnji u okviru pratećeg programa izložbe Razgovor o umjetniku, koji je koncipiran kao dijalog sa profesorom Pavlom Pejovićem, crnogorskim vajarom i direktorom Narodnog muzeja Crne Gore, takođe dobrim poznavaocem Murovog djela.

Razgovor o umjetniku biće organizovan u utorak, 18. juna u 19 sati, u Crnogorskoj galeriji umjetnosti „Miodrag Dado Đurić“.  

U okviru pratećeg programa, planirane su projekcije dokumentarnog filma Umjetnost Henrija Mura.

Edukativni dio izložbe obuhvata i tri umjetničke radionice za djecu i studente koje će voditi crnogorski i britanski umjetnici.

Radionicu za studente Fakulteta likovnih umjetnosti na Cetinju vodiće Sara Džilet (Sarah Gillett), poznata britanska umjetnica i grafičarka u čijem fokusu su crtež, grafika i animacija (www.sarahgillett.com). Tokom radionice studenti će raditi grafike inspirisane Murovim djelom, koje će biti prezentovne u okviru izložbe.  

 

.

Najave u dnevnoj štampi i digitalnim medijima >>>

.


 

Retrospektiva Milije Pavićevića, Crnogorska galerija umjetnosti „Miodrag Dado Đurić“

(četvrtak, 16.maj, 20.časova)

 

Sa otvaranja izložbe >>>

.

.

Retrospektivna izložba Milije Pavićevića otvorena je u četvrtak, 16. maja u 20 časova u Crnogorskoj galeriji umjetnosti „Miodrag Dado Đurić“ na Cetinju .

Retrospektivom je obuhvaćen Pavićevićev četvorodecenijski opus, u rasponu od prvih radova s početka sedamdesetih godina prošlog vijeka do najnovijih, rađenih 2012 godine. Ova izložba ne samo što zbirno i izborno tematizuje Pavićevićev rad, već doprinosi i smještanju njegovog opusa u širi kontekst, a najprije onaj koji se tiče njegovog važnog, posebnog i neizbježnog mjesta u istoriji savremene crnogorske umjetnosti. 

Milija Pavićević je rođen 1950. godine na Cetinju. Dobitnik je „Trinaestojulske nagrade“, najznačajnijeg državnog priznanja za stvaralaštvo i nosilac najvećeg državnog statusa u okvirima struke - „istaknuti umjetnik“. Do sada je imao preko 20 samostalnih izložbi. Predstavljao je Crnu Goru na najvećoj međunarodnnoj smotri likovne umjetnosti, na Venecijanskom bijenalu 2001. godine. Njegovi radovi su selektovani za brojne domaće i međunarodne relevantne izložbe, između ostalih: Jugoslovenska dokumenta '89 (1989.), Cetinjski bijenale (1991, 1994, 2002, 2004.), Bound/Less borders (2002/2003), Susjedstva na daljinu-Nova približavanja (2004.), Montenegrin Beauty (2005.), I Bijenale u Konjicu, No Network (2011.), Kolekcija Podgorica za muzej Ars Aevi, Fluidentiteti (2012.)

Povodom retrospektivne izložbe štampana je reprezentativna monografija čiji je izdavač Centar savremene umjetnosti Crne Gore,  a suizdavač Narodni muzej Crne Gore. U monografiji se nalaze tekstovi pet autora - Petar Ćuković, Jerko Denegri, Jovan Čekić, Svetlana Racanović i Vladimir Đurišić kao i oko 200 reprodukcija u boji.

U uvodnom tekstu u monografiji istoričar  umjetnosti Petar Ćuković je, između ostalog, zapisao: „U jednom svom ranijem tekstu o djelu Milije Pavićevića pozvao sam se na rečenicu koju je ovaj umjetnik, inače tad veoma nesklon govoru o svome djelu, izgovorio tonom koji nije ostavljao nikakvu sumnju: „Bez drame nema umjetnosti“! I tad, kao i sada, znao sam, i znam, da je ovom rečenicom izgovoreno njegovo osnovno umjetničko vjeruju, da je njome, dakako, iskazan ne samo odnos prema sopstvenom umjetničkom djelovanju, već i prema umjetničkom poslanju uopšte. A tamo gdje je drama, tamo su dakako polja otuđenosti, tjeskobe, egzistencijalnog straha, nelagode bića u svijetu, polja Crne Žuči i Crnog Sunca. Rastući iz ovih crnih polja Pavićevićeva umjetnost, uprkos izrazitom medijskom i formalno-jezičkom nomadizmu, uvijek je počivala u tami i metafizici izraza, ne vodeći preveć računa o semiološkoj distribuciji znakova, pa ni onda kada se, u „geometrijskim“ radovima, slikama, sliko-objektima i objektima, činilo da se upravo u njihovom „hladnom“ raspoređivanju „zaključava“ smisao njegovog rada. Pokazalo se da je ova „hladnoća“ samo prividna, a da je upravo u „rasporedu“ znakova, koji se otima logičkom, racionalnom, sistemskom poretku, otvorena neka nemirna egzistencijalna „šupljina“, kao otvorena rana iz koje svejedno curi onaj isti egzistencijalni nemir što ga pokreću crnilo žuči i crnilo sunca.“

Organizator izložbe je Centar savremene umjetnosti Crne Gore, a suorganizator   Narodni muzej Crne Gore.

Kustos izložbe je istoričar umjetnosti Petar Ćuković koji je i otvorio izložbu, a postavku su zajedno napravili Ćuković i sam autor.

Izložba će biti otvorena do 10.juna.


Izložba "Nedovršene modernizacije: Između utopije i pragmatizma" (april - maj 2013)

Izložba "Nedovršene modernizacije: Između utopije i pragmatizma" predstavlja  rezultat dvogodišnjeg istraživačkog projekta (2010-2012),  a mogla se vidjeti u  Crnogorskoj galeriji umjetnosti “Miodrag Dado Đurić” na Cetinju, do 5. maja, 2013. Postavka je predstavljala arhitektonske projekte i velike urbanističke planove koji su obilježili jugoslovensko socijalističko razdoblje i fokusira se na prekretnice i nedovršene vizije modernizacije gradova za vrijeme socijalizma. Otvarajući izložbu, Novak Adžić, predsjednik Udruženja  arhitekata Crne Gore, ocijenio je da je postavka finalni produkt veoma ozbiljnog istraživačkog projekta, koji je realizovan saradnjom više institucija iz različitih zemalja Jugoistočne Evrope.

   

Projekat "Nedovršene modernizacije: Između utopije i pragmatizma",  nizom istraživanja, konferencija i izložbi, obuhvatio je prostore koje je stvorio “ socijalistički napredak” u Jugoslaviji, te pokušao utvrditi šta se s tim prostorima dogodilio nakon sloma zajedničke države i nestanka socijalizma.

Jedno od temeljnih sredstava socijalističke modernizacije, u fokusu izložbe, svakako je grad, sa naglaskom na ulogu koju je u toj proizvodnji imala arhitektura. Za vrijeme socijalističke Jugoslavije modernizacija je predstavljena kao svakodnevno kolektivno dostignuće koje ukazuje na napredak radničkog samoupravljanja. Tako je graditeljstvo u Jugoslaviji bilo u znaku megalomanskih, gotovo utopijskih projekata u oblasti industrije, saobraćajne infrastrukture, energetike, urbanizma. Projekt pruža pregled karakteristične arhitektonske i urbanističke prakse iz socijalističkog razdoblja u odnosu na društveni kontekst u kojem su nastale.

U  okviru  prezentacije  projekta  "Nedovršene modernizacije: Između utopije i pragmatizma" na Cetinju, predavanja su održali mr Slavica Stamatović Vučković (” Arhitektura kao tekst kulture: objekti kulture u Crnoj Gori-generatori urbaniteta”), sa Arhitektonskog fakulteta u Podgorici,  dr Ljiljana Blagojević, vanredni profesor na Arhitektonskom fakultetu Univerziteta u Beogradu (“Moderna u crnogorskom primorju:arhitekt Milan Zloković”) i Maroje  Mrduljaš, autor projekta i izložbe "Nedovršene modernizacije: Između utopije i pragmatizma". Organizatori izložbe  u Crnoj Gori su Narodni muzej Crne Gore u saradnji sa studiom DVARP. Koordinatori projekta su arhitekt Dijana Vučinić i apsolvent arhitekture Milica Jakić. Pokrovitelj je  Ministarstvo kulture Crne Gore.

   

Izložba je premijerno bila postavljena u Mariboru, u okviru manifestacije Evropska prijestonica kulture 2012. Kustosi izložbe su: Maroje Mrduljaš (HR), Vladimir Kulić (SR/USA), Matevž Čelik (SI), Simona Vidmar (SI). Projekat je pokrenulo Udruženje hrvatskih arhitekata u saradnji s Oris-kućom arhitekture (Zagreb), Muzejom arhitekture i dizajna (Ljubljana), Umjetničkom galerijom Maribor, Društvom arhitekata Beograda i Koalicijom za održivi razvoj (Skoplje).   


.

Salon Petar Lubarda (decembar, 2012)

.

U ovom prostoru organizovan je i „Salon Petar Lubarda“, otvoren 26. decembra 2012, koji nosi ime jednog od najznačajnih crnogorskih umjetnika XX vijeka. Selektor salona bila je istoričarka umjetnosti Milica Radulović, koja je odabrala djela 25 crnogorskih umjetnika, različitih generacija i poetika, Krsta Andrijaševića, Milivoja Babovića, Ilije Branka Burića,  Draška Dragaša, Svetlane Dragojević, Romana Đuranovića, Darka Đurovića,Tadije Janičića, Filipa Jankovića, Biljane Keković, Ilije Nikčevića, Vasa Nikčevića, Toma Pavićevića, Velibora Pavićevića, Ivana Pejovića, Milovana Mikija Radulovića, Siniše Radulovića, Igora Rakčevića, Željka Reljića, Branislava Sekulića, Saše Stanišića, Ilije Šoškića, Nikoline  Zuber,

Jarmile Vešović i Ratka Odalovića. Državnu Nagradu Petar Lubarda  za izloženi rad na Salonu, koja se dodjeljuje svake treće godine,  dobio je slikar Ratko Odalović, za platno  Čuvari biljnog nasljeđa.


 .

Retrospektiva Mihaila Vukotića (oktobar, 2012)      

 

Retrospektivna izložba crnogorskog slikara Mihaila Vukotića (19041944)  na kojoj su prezentovana  djela iz fonda Narodnog muzeja CG, J.U. „Muzeji i galerije Podgorice“, i privatnih  kolekcija, kao i lični predmeti umjetnika, bila je otvorena u Crnogorskoj galeriji umjetnosti „Miodrag Dado Đurić“, u oktobru 2012. godine. Prvu i jedinu izložbu imao je 1933. sa vajarom Mihajlom Tomićem u Umjetničkom paviljonu „Cvijeta Zuzorić“, u Beogradu. Za sliku Stepenište na Kalemegdanu, 1934. dobija nagradu Politike. I na ranim slikama, portretima i aktovima, kritičari onog vremena, kao ugledni Rastko Petrović, primjećuju da ima nečeg melanholičnog. Ovakva aura slika određuje i njegove pejzaže, figuralne kompozicije i mrtve prirode. Njegov rukopis se nije mnogo mijenjao. „Promjene su se dešavale unutar vlastitog kazivanja, čiji su se rasponi odvijali počev od gustog nanosa pigmenta i uz to prigušenih kolorističkih vrijednosti, preko razlivenog poteza, katkad snažnog, oslobođenog do čistih gestualnih refleksija, koje su zadobijale kontekst raspjevanih naznaka“, zapisao je Zdravko Vučinić, autor teksta u monografiji, čiji je izdavač Narodni muzej Crne Gore.

.

   

   

   Radovi Mihajla Vukotića

 


Crnogorska moderna i savremena umjetnost (maj, 2012)

 .  

Crnogorska galerija umjetnosti „Miodrag Dado Đurić“ otvorena je izložbom koja je presjek crnogorske moderne i savremene umjetnosti od treće decenije XX vijeka do 2012. godine. Dakle, od Mihaila Vukotića, Petra Lubarde, Mila Milunovića, Miloša Vuškovića, Jovana Zonjića, Fila Filipovića, Gojka Berkuljana, Aca Prijića, Voja Stanića, Draga Đurovića, Stevana Luketića, Luke Tomanovića, Ilije Šoškića, preko umjetnika koji su se na crnogorskoj likovnoj sceni pojavili 70-ih i 80-ih godina XX vijeka, Pavla Pejovića, Dragana Karadžića, Ilije Branka Burića, Anke Burić, Jakova Đuričića, Rajka Todorovića Todora, potom devedesetih Ivanke Vane Prelević, Nenada Šoškića, Irene Lagator Pejović, Danijele Mršulje, Natalije Vujošević do onih koji su tek nedavno stekli fakultetsko obrazovanje. Autori su istoričarke umjetnosti: Ljiljana Zeković, Ljiljana Karadžić, Mirjana Dabović Pejović i Ana Ivanović, a koordinator realizacije direktor Narodnog muzeja Pavle Pejović. Radovi su, većim dijelom, iz fondova Centra savremene umjetnosti Crne Gore i Narodnog muzeja Crne Gore, vlasništvo umjetnika i iz privatnih kolekcija.

.

*       *       *       *       *

 

DOGAĐAJI

 

Upravljanje muzejima i galerijama i ostvarivanje međunarodne saradnje (januar, 2013)

   

Upravljanje muzejima i galerijama i ostvarivanje međunarodne saradnje naziv je radionice održane u Crnogorskoj galeriji umjetnosti „Miodrag Dado Đurić“. Transformisanje muzeja i galerija u dinamične i proaktivne institucije koje pronalaze i komuniciraju sa novom publikom, uspostavljanje sinergije sa lokalnom zajednicom, umjetnicima, iniciranje i ostvarivanje međunarodne saradnje neke su od velikih tema savremene muzeološke prakse, kao i radionice. Predavači su bili Kate Brindley, direktorica MIMA muzeja i Marc Steene, iz Pallant House Gallery iz Čičestera,Velika Britanija. Učesnici radionice bili su stručnjaci iz Centra savremene umjetnosti Crne Gore, Pomorskog muzeja, Prirodnjačkog i Narodnog muzeja Crne Gore. Organizator je bio British Council, a partneri Ministarstvo kulture Crne Gore  i  Narodni muzej Crne Gore.

 

Dodjela Trinaestojulske nagrade Marini Abramović (oktobar, 2012)

 

Marini Abramović, svjetskoj umjetnici performansa, najveće crnogorsko državno priznanje Trinaestojulsku nagradu za životno djelo uručio je predsjednik Skupštine Ranko Krivokapić 01.10. 2012. godine, u Crnogorskoj galeriji umjetnosti „Miodrag Dado Đurić“.

„Nagrada 13. jul je nagrada koja je najvažnija u mom životu jer ona predstavlja simbol i potvrdu da sam priznata za životno djelo u sopstvenoj zemlji“, istakla je umjetnica. 

Na Venecijanskom Bijenalu 2011. godine umjetnica je prezentirala projekat MACCOCa koji  ima za cilj da  od nekadašnje napuštene fabrike OBOD napravi kulturni centar i revitalizuje ne samo taj prostor već i crnogorsku prijestonicu.    

 .

*       *       *       *       *

.

Stalna postavka Umjetničkog muzeja >>>

.

Atelje DADO >>>

na početak

Istorijski, Umjetnički i Arheološki muzej u Vladinom domu

Muzej kralja Nikole

 

Njegošev muzej Biljarda

 

Etnografski muzej

 

Crnogorska galerija umjetnosti Miodrag Dado Đurić

 

Mauzolej crnogorskih vladara u dvorskoj crkvi na Ćipuru

 

Njegošev mauzolej na Lovćenu

 

Mauzolej Vladike Danila na Orlovom kršu

 

Lapidarijum u dvorištu Biljarde

 

Reljefna karta Crne Gore

 

Njegoševa rodna kuća

 

 

Copyright © Narodni muzej Crne Gore & A.Berkuljan